fbpx
اخباررياضةسياسةمنوعات

كلام من الفيس بس مهم : هل ستحارب تركيا مصر؟ولماذا؟

من صفحة الزميلة رحاب عبد اللطيف : وجهة نظر أو قل تحليل للموقف

شوف يا حبيبي 🔍
.
اقرا الخبرين دول كده , وابلع ريقك و إرمي كل اللي في دماغك عشان كله غلط , كله فستك , ده لو عايز تفهم و ماتعبيش دماغك سباخ , مزّق دفاترك القديمه كلها .
.
– تركيا تعتزم التنقيب عن البترول شرق المتوسط و تؤكد أنها لا تعترف باتفاقية ترسيم الحدود بين مصر وقبرص !! .
– مصر تبحث عن الغاز في 11 منطقه جديده , بريه و بحريه .
.
تمام كده ؟ هي الحدوته ايه بقى و ايه اللي حصل بالظبط في السنين اللي فاتت ؟ تعالي هقولك

1- اللي حصل في منطقة الشرق الأوسط اسمه الطوفان , طوفان تم الإعداد له مسبقا , من قبل كده بسنين طويله , طوفان اترسم السيناريو فيه بالورقه و القلم و المسطره و الحكايه مكانتش محتاجه ذكاوه او عبقريه عشان ترسم سيناريو .
.
2- في الطوفان محور الشر بيدير اللعبه و جاهز لأي تعديلات في الخطه , و الطوفان شاركت فيه دول كتير في دور ( الديب ) , دول كان هدفها و غرضها مصادر الطاقه ( حرب الطاقه ) زي مد خطوط غاز تمر في الأراضي السوريه أو خط تاني يمر في الأراضي الليبيه , و دول كان دورها تدمير الجيوش القويه اللي باقيه في المنطقه و تخريب دول الشرق الأوسط و تقسيمها لدويلات , و مايبقاش فيه جيش في المنطقه عليه القيمه غير الجيش الصهيوني , تلاقت مصالح الديابه بتوع الطاقه مع الديابه بتوع تدمير الجيوش و هدم الأوطان , و الفريسه هي دولنا العربيه .
.
3- طب و الربيع العربي و ربيع ياسين و وائل غنيم و منى الشاذلي و قناة الخنزيره و البرادعي و ممدوح حمزه و توكل كرمان وابن القرضاوي و الحريه و حقوق الإنسان و الديموقراطيه الأمريكاني والأختفاء القسري و بشار السفاح و صدام الديكتاتور ؟ أهو ده السباخ اللي ملو بيه دماغ معاليك , ادوات اللعبه , وانت هنا اسمك الزبون .
.
4- مصر عملت ايه بقى بعد 30 يونيو ؟ يوم ماقلبت الترابيزه عالديابه

بص يا مولانا

– كان أهم حاجه لازم تعملها هي إعادة تسليح الجيش المصري بأحدث الأسلحه , وانت بتتسلح مش بالضروره عشان تحارب إنما عشان تتجنب الحروب , و بتتسلح عشان تعرف تحمي ثرواتك الطبيعيه و قراراتك السياديه و أمنك القومي , بنشتري سلاح ليه ؟ ده سؤال مايسألهوش غير عيل صايع أو لامؤاخذه و أمه عارفه .
.
– مصر عملت اتفاقيات ترسيم حدود مع السعوديه و مع قبرص و اليونان عشان تعرف تستغل ثرواتنا في البحرين الأحمر و المتوسط , مكانشي ينفع تبدأ بالخطوه التانيه قبل الأولى , دي حرب طاقه مش لعبه , يلزمها جيش قوي جدا يحميها .

الحدوته دي كان يلزمها فارس لا في دماغه شعبيه ولا بيخاف من كلام الناس , بيعمل الصح للمستقبل و الأجيال و بيبني بلد من حديد مش بلد من ورق .
.
– مصر هتحقق الأكتفاء الذاتي من الغاز في 2018 و من البترول في 2020 و عندنا اكتفاء من الكهربا يكفي لفتح ألف مصنع جديد ( لا حضرتك المصانع مش بتشتغل بلمبة جاز ولا بشمعه و لا ببركه دعاء الوالدين ) , حلينا مشكلة الكهربا من قبل مانبدأ حتى في مشروع الضبعه النووي , و في النهايه تعرف تعمل حاجه اسمها التنميه المستدامه .
.
– الغاز و البترول و الكهربا , ال 3 كلمات دول اسمهم مصادر الطاقه , اللي بتقوم عشانهم حروب , و اللي بيرفعوك لسابع سما لو امتلكتهم و بيخسفوك لسابع أرض لو ماعندكشي

و أدي يا سيدي كل الحدوته , فهمت يا مولانا ولا هتقضيها سباخ ؟

By 👉 Mohamed Hussein

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com