fbpx
رياضةمنوعات

محمد لا يليق بك

رينيه رأفت : تكتب

 

 

 

نضجت كارين فى مدرسه مشتركة لا تفرق بين الاولاد والبنات ولا بين المسلم والمسيحى وكانت المدرسة بالنسبه لها بيتها الثانى وكانت تحب كل اصدقاءها وكانوا كالاخوات واستمروا فى مراحل الدراسة بحب ومشاركة ونجاح.
وعند انتقالهم الى المرحله الثانوية انتقلت معهم روح الاخوة ولكن بنسبه اقل عن ما كانت من قبل ويرى منهم السبب هى حصص الدين التى تفرقهم ويرى اخرون اختلاف المواد الادبيه والعلمية فهى ايضا تفرقهم ولكن يجمعهم فناء المدرسة فى الاخر وهذا كان راى اخر ولكن عندما تناقشوا فى بعض الحوادث السارية فى البلد فكانت الاختلافات عديدة وايقنوا كا منهم حريص عن الدفاع عن دينه وانه لا يبيح القتل ولا بيبح التسامح العبطى ولكن منهم لايهتم باعطاء رائيه فى تلك الامور وكانت كارين ترتبط عاطفيا بمحمد وهو كان يبادلها نفس الارتباط ولكن كانوا يتبادلون النظرات الدافئه خوفا من انتشار حبهم ويحدث مشاكل بين اهل الطرفين ومرت ايام على تخرجهم من الثانوية وانتقالهم لمرحله الجامعه فكانت كارين ومحمد على اتفاق باختيارهم لكلية واحدة ليكون معا فى الجامعه وبالفعل كانوا معا واستمر حبهم حتى لاحظ بعد اصدقاءهم المختلفى ايضا فالديانه وتناقشت احدى صديقتها
وقالت: كارين انت تحبى محمد ولكن هو مسلم وانت مسيحيه وده غلط وهو بيتسلى بيكى ومش من ديانتك ومستحيل يكون بيبحك باخلاص , فثارت: كارين وصاحت فى وجها وقالت :ده حب الطفولة ازاى يعنى هيآذينى فقاطعتها صديقتها , وقالت : ما ذنب الشهداء وهم مذبوحين على ايدى مسلمين , فقالت: مستحيل محمد يقتلنى فضحكت صديقتها ساخرة .من كلامها . وتناقش صديق محمد ايضا معه فقال له : ايه يا معلم ما تسبهالى يومين اروش معاها البت مزة بصراحه وانت عارف البنات الاقباط مزز ,فصاح محمد فى وجه وضربه بالكتف , وقال له : لا تتكلم عنها كده تانى فاهم انت ازاى تقول كده ديه هتبقى زوجتى فالحلال وما اسمعكش تقول كده ديه حب عمرى كله ومستحيل افكر فيها بسوء النية فتلجلجل صديقه , وقال : انا كنت بهزر معاك بس وكنت بشوف ناوى على ايه معها , فقاطعه محمد مالكش تتدخل فى خصوصياتى . ورن هاتف محمد ووجد كارين تحدثه بصوت منزعج الو ….كارين مالك حببتى انهمرت دموعها وقالت : محمد انت ممكن تدبحنى !! فاندهش !! محمد ايه انت بتقولى ايه انت ملكتى ليه بتقولى كده ؟! فقال لها كارين انت ممكن تبيعينى !! فسالت مندهشه !! ازاى ابيع حب عمرى انت ليه بتقول كده ؟! فبكى محمد وكارين وطايب كلا منهم الاخر واتفقا على موعد ليكمل التساؤلات وما اسبابها وبالفعل تقابل محمد وكارين وكانهما ينتظران الغد خوفا من تساؤلات ارهقت حب صافى منذ الطفولة لا يعلم ما وراءه الا مجتمع يحرم الحب ويبيح رقص العريا وتناقشا محمد وكارين فى تناقشتهم , وقالت له ما حدث من صديقتها امس وهو روى لها ما فعله صديقه ولكن اجمعوا انهم اقوياء فى مواجهة كل ما يعوق حبهم فتناقش محمد وكارين وتسائل لها :
هتقدرى تستغنى عن اهلك .؟ بالفعل انا اخترتك وستكون اهلى ولكن سأكون على ديانتى
وانا مش هاسيبك ولا هتخلى عنك حبيبتى وساعوضك عن كل ما تفقديه
فعاد الحب كما كان بقلوبهم ومرت ايام وانتشرت فى الجامعه قصه محمد وكارين وكانت النصائح من زملائها المسيحيين وكانت النصائح من زملائه المسلمين وكانت ارائهم تختلف انه حلال له ان يتزوجها وتكون الزوجه على مذهب زوجها , ومنهم من قال له لا يجوز زواج المشركات , واستمر هذا الحب بين الحلال والحرام وبين صراعات ومناقشات و ركود ولكن اوشك تخرجهم من الجامعه.
وهنعمل ايه  يا كارين ؟! ايه  يا محمد ! ناوى على ايه
انا بحبك يا كارين وانت على عارفه ده كويس وردت منزعجه وانا كمان بحبك يا محمد ومحدش شاكك فى حب التانى هنتزوج امتى ؟؟؟؟؟ صمت محمد وقال : كارين انا مش هتزوجكك خوفا عليكى ….. فكانت الصدمة لها فتسائلت نعم !!! بعد كل الحب ده كله ازاى انت بتقول كده ليه احنا اتفقنا على الزواج وحلمنا سوا بإسرتنا وباسماء ابنائنا ليه انا وافقت بالمواجهه وتعهدت باننى ساكمل عمرى معك ..اهدى كارين انا احبك ولكن ماذا بعد بيت وابناء وانفصال هتروحى فين بعد ان تخسرى اهلك انا خايف عليكى وخايف على اهلك
محمد انت ليس احن على اهلى منى
وصدقت حقا صديقتى عندما قالت
محمد لا يليق بك

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com